Mi is az a Piriformis?!

2019.11.04

​Úgy gondoltam, egy kicsit írok róla, mert ez egy olyan téma, amiről fontos, hogy tudjatok, főleg a derékfájósok esetében!

​Ez a kis izom azt a fontos feladatot kapta, hogy stabilizálja a csípőízületet, emellett pedig minden alapvető lábmozgatásunkban részt vesz.

Ez alatt a kis izom alatt fut az ülőidegünk, felette pedig a farizmok helyezkednek el.
A probléma szempontjából fontos az ülőideg elhelyezkedése. Ez az ideg a testünk egyik leghosszabb és legvastagabb idege.
Amennyiben a piriformis izmunk feszes, a sok üléstől vagy épp a megterheléstől, akkor könnyen nyomhatja az ülőideget. Ha farizom is befeszül, akkor a probléma hatványozódik. Emiatt a derék elkezd elképesztően fájni, de a combra hátul is lesugározhat ez a fájdalom.

Jobban fáj előrehajlásnál, és akkor, ha valami nehéz tárgyat meg akarunk emelni. A tüneteket sokszor az isiásszal, vagy gerincsérvvel azonosítják, de a Piriformis szindróma esetén a fájdalom egyszerűen abból ered, hogy a piriformis izom nyomja az ülőideget.

Mi váltja ki?

• Sok ülés, mozgsszegény életmód
  • Rosszul időzített, kemény edzések, vagy ismétlődő rossz mozdulatok
  • Mobilizáció hiánya
  • Fasciális lazítás hiánya
  • Regeneráció hiánya

Ülünk otthon, ülünk az autóban, ülünk az iskolában. A rossz testtartást sajnos "megtanulja" a testünk, és sok esetben olyan izmokat dolgoztatunk emiatt, amelyeknek nem az a funkciója.

A nagy terhelés ( futás, konditermi edzések, súlyzós edzések ) mellett a rossz tartás méginkább fokozza a fájdalom kialakulásának valószínűségét.

​Mit lehet tenni?

Mérsékeld az edzéseket, tarts pihenőt. A fájdalom mértéke szerint hengerezd minden nap, így az ülőideg felszabadulhat a nyomás alól. Addig amíg a fájdalom meg nem szűnik!

Ha rendszeres nyújtásra sem múlnak a tünetek...

A huzamosan fennálló fájdalom esetén a pontos diagnózishoz orvoshoz kell fordulni. CT vagy MRI vizsgálatra lehet szükség, melyekből kiderülhet, hogy más oka van.

A piriformis szindróma megelőzése

Sporttevékenység előtt fontos a fokozatosság, a megfelelő bemelegítés, edzés végén a hengerrel való lazítás, két ezdés között a megfelelő regeneráció: hengerezés, mogyoró alakú roller, triggerpoint labda (lokálisabb, mint a henger), masszázspisztoly, vagy TENS készülék.