Tudj meg többet a modern fájdalomcsökkentő és mobilizációs terápiákról!

Eszközös myofascia mobilizációs terápia (EMMT vagy IASTM)

Lágyrész mobilizációs protokoll, amelynek során különböző formájú és nagyságú eszközökkel, úgynevezett 'fasciakésekkel' aktív és passzív lágyszöveti elmozdításokat végünk a myofascia (izom és kötőszövet egysége) rugalmasságának helyreállítása, a fiziológiás mozgásterjedelem visszanyerése, illetve a fájdalom csökkenése, végső soron tehát a mobilitás megteremtése érdekében.

A terápia alapja a tradícionális kínai Gua Sha módszerből kifejlesztett IASTM (Instrument-Assisted Soft Tissue Mobilisation) technika, amely egyike a leghatékonyabb modern mobilizációs eljárásoknak.

A kezelés után véraláfutás, bőrpír előfordulhat, amely pár nap után eltűnik. A kezelés közben egyéntől függően érezhető fájdalom, kellemetlenség, de nem kibírhatatlan.

Előfordulhat másnapra az állapot rosszabbodása átmenetileg, mivel gyulladásba hoztuk a fájó területet. Növeljük a vér és nyirokkeringést, emiatt javul a szövetek tápanyagellátása, és a gyulladásos folyamatok is hatékonyabban zajlanak le.

Mobilizációs köpöly (statikus és csúszóköpöly)

Annak ellenére, hogy a köpölyözés egy népi technika, a 21. századi medicinában tudományosan bizonyítottan preventív vagy/és rehabilitációs céllal használjuk.

A fasciális szemléletmód térnyerésével a köpölyözés, mint lazító technika a tudományos világba is bekerült, és kutatások bizonyítják a hatékonyságát. (* 1980-2013-ig 29 kutatást dolgoztak fel deréktáji fájdalom köpölykezelése témájában, majd mindegyik tanulmányozása alapján vontak le konzekvenciát. Arra az eredményre jutottak, hogy rendszeres alkalmazása során a fájdalom mértéke jelentősen csökken és a panasz kiújulásának esélye is csökken.)

Ez egy vákuumterápia: a köpöly beszippantja a bőrt és a kötőszövetet, vele együtt a felületes fasciát is. Egy trakció jön létre a kezelt területen, amely húzást, nyújtást jelent. A felületes fasciát kezelve hatunk a mélyebb rétegekre is.

A köpöly terápia kérhető egy másik kezeléssel együtt is, mint kiegészítő kezelés, de kérhető egy teljes testes wellness kezelésként is.

A köpölyterápia okozhat kellemetlenséget és fájdalmat (bírható szinten), haematomákat, esetleges különféle szokatlan érzetek, vegetatív tünetek, szédülés, fejfájás, jelentkezhetnek. Mint a legtöbb kezelésnél, itt is előfordulhat az állapot azonnali javulása után másnapra egy átmeneti rosszabbodás.

Ahol panasz van, vízhiányosabb, összetapadt a fascia, ezáltal a vérerek burka is sérülékenyebb, elpattannak a kezelés folyamán az erő és nyíróhatások következtében, ezért lesz helyenként lilább a terület a kezelés után. 3-4 napon belül elmúlik.

Flossing terápia

Páran ismeritek már, de sokak számára ez még ismeretlen fogalom.

Ez a véráram korlátozás/dekompresszió mellett végzett kezelés nem új keletű, Japánban 1966-ban Kaatsu néven már alkalmazták, és teszik ezt a mai napig, ám a Kaatsu módszer célja inkább az izomerő növelése ill. izomfejlesztés.

A Flossing módszerrel azonban elsődleges célunk a mobilitásunk visszanyerése és a szöveti letapadások lazítása, fájdalomcsillapítás, gyulladás csökkenésének gyorsítása, és a propriocepció javítása. (propriocepció: ízületi helyzetérzékelés)

Használhatjuk a technikát prevencióként is: egészséges emberen a sérülések megelőzése végett, ill. rehabilitációban; túlterhelések és sérülések esetén, izom és ízületi fájdalmak esetén. Fontos a rendszeresség, amivel felgyorsítjuk a regenerációt. A dekompresszió létrehozásakor ill. utána, a kezelt területen felgyorsul a vér-, és nyirokkeringés. Ezzel az intenzív folyadékcserével a keletkezett salakanyag és káros anyagok távoznak a területről és kezdődik az aktív szöveti regenerálódás.Maga a szalag, amivel a kezelést végzem, egy 100% kaucsuk szalag, amivel az érintett területet betekerem, dekompressziót hozva ezzel létre.

Hogyan zajlik egy kezelés?

A szalag felhelyezését megelőzően leteszteljük az adott területet, majd bemelegítünk. A szalag felhelyezése után átmozgatjuk a kezelt területet minden lehetséges fiziológiás irányban. Ezt követik a dinamikus gyakorlatok, erősítő gyakorlatok, végül a speciális nyújtások.

A kezelések között min. 2-3 nap szünetet kell hagyni a beinduló regenerációnak és a kollagéntermelésnek.

Mikor tilos a Flossing?

Nyílt sebek, törések, akut bőrbetegségek, bőrirritáció, akut gyulladások, trombózis, vénaproblémák esetén nem használhatjuk a módszert. Gyulladt visszér, és szívproblémák esetén szintén nem használható. Terhesség, asztma és pajzsmirigybetegség esetén orvos!

THERA GUN

A masszázspisztoly egy innovatív regenerációs eszköz a terápiában és a sportban. A Theragun Pro fejlett technológiájának köszönhetően csökkenti az izmok merevségét és feszültségét, javítja a véráramlást a kezelt területeken, így még hatékonyabbá teszi a rehabilitációt és/vagy regenerációt.

Edzés után az esetleges mikrosérülések javítása és az izomláz gyorsabb lezajlása célozható meg, de terápiás kezelésben a kötőszövet lazításával lehetővé teszi a folyadékok jobb áramlását, ami a propriocepciót javítja. Fájdalomcsillapításra és a myofascia lazítására is előszeretettel használom.

Nyirok flossing

A romlott nyirokelfolyás következménye az ödémásodás, amely egy látható és tapintható duzzanat, melynek hátterében a sejteken belüli és/vagy sejteken kívüli folyadéktartalom felszaporodása áll.

A flossing technikával a fascia legfelső rétegeinek mobilizálása történik és ezáltal ezen rétegek között a nyirokfolyadék áramlása könnyebbé válik. Serkenti a nyirokerek motorikáját és így javítja a szállítódó nyirok összetérfogatának mennyiségét.

Korrekciós kinesio tape

A korrekciós tape rendszeres felragasztása mellett a mindennapi mozgásaink, az otthon végzett házi feladatok, és a nálam végzett célzott erősítő és korrekciós torna együttes hatása egy lassú adaptáció a korrigált testhelyzethez. Minél fiatalabb a páciens, annál gyorsabb a javulás.

Kinesio tape

A rehabilitáció kiegészítőjeként számtalan lehetőség áll rendelkezésünkre, hogy annak hatását és hatékonyságát tovább fokozzuk, ilyen a Kinesio tape is. A mozgásrendszer problémájának kezelésére kiegészítésként alkalmazzuk, mely az érintett izmok működését hivatott helyreállítani.

Anyaga vékony, rugalmas pamutszalag kis százalékban elasztán összetevővel.

Funkciói: fájdalomcsillapítás, közvetett gyulladás "csökkentés", ízületi stabilitást ad, és a propriocepciót javítja. A tape "elemeli" a bőrt, teret engedve a vér- és nyirokkeringésnek, csökkentve a nyomást a nociceptorokon (fájdalom érzékelő receptorok).

FDM

Az FDM szó jelentése Fascia Disztorziós Modell, ami egy fascia kezelésen alapuló fájdalomcsillapító terápia. A testbeszéden keresztül (a fájdalom típusának pontos leírásán keresztül) a terapeuta tudni fogja, mely manuális technika fog kelleni ahhoz, hogy segítséget tudjon nyújtani. Elsősorban izom- és ízületi bántalmakraalkalmazható, nem fájdalommentes kezelés.

Az FDM kezelés után a kezelt házi feladatot kap: mozgatást, esetleg önmasszázst, nyújtásokat, stb. A kezelés után a forró fürdőt, szaunát kerülni kell 3 napig.

Ha a problémád esetén szívesen alkalmaznád bármelyik speciális kezelést és a hozzá tartozó mozgásterápiát, szeretettel várlak, és megbeszéljük a folyamatot!