SMR- A hengerezés háttere, működése, miértje

2022.01.19

Az SMR-hengert alapvetően önmagunk kezelésére, az izmok és az izompólya (myofascia) otthoni átmasszírozására használjuk.

Ha egész nap ülsz, és csak este van 20 perced, és azt hengerezéssel töltöd, már akkor is tettél valamit a szervezeted egészsége érdekében. Természetesen nem helyettesíti a személyre szabott mozgásprogramot, de sokat számít az ülésben megmerevedett myofasciának.

De olvassunk tovább részletesen!

Az SMR "Self Myofascial Release"

Világszerte egyre népszerűbb speciális masszázstechnika, amely egyedülállóan hatékony az izom-kötőszövet egységének (myofascia) kezelésében. Nem hiányozhat a modern szemléletű mozgásterapeuták, rehabilitációs trénerek, edzők eszköztárából, és azokéból sem, akik rendszeresen mozognak és felismerték, hogy rendszeres használata jelentősen hozzájárul az izom- és ízületi panaszok kialakulásának megelőzéséhez és ha vannak panaszok, azoknak a rehabilitációjához.

Rendben, a csapból is ez folyik, mondjátok, de szeretnétek megérteni, miért, és hogyan hat.

Globálisan aktiválja a paraszimpatikus idegrendszert (vegetatív idegrendszerünk része), ezáltal tónuscsökkenés és fájdalomcsökkenés is tapasztalható hengerezés után.

Az izmot és a bőrt gazdagon behálózzák a szenzoros idegsejtek, receptorok (Ruffini-testek és a Vater-Pacini testek), amelyek reagálnak a különféle mechanikai stimulusokra, ezek hengerezés közben aktiválódnak és képesek ellazítani az izmokat, így egy globális, általános relaxációs hatást válthatnak ki a szervezetünkben.

A paraszimpatikus idegrendszer hatására termelődő endogén ópiátok pedig ezzel egyidőben a fájdalom csökkenését segíthetik elő: ez az endogén fájdalomszabályozási rendszerünk. Egy kellemetlen, fájdalmas ingerre adott választ gátol egy másik, távoli, szintén kellemetlen stimulus! A hengerezéssel kiváltott kisebb-nagyobb fájdalom elnyomja a myofasciális fájdalmat.

Lokálisan a reflexes szabályozás is szerepet játszik. Az izom nyújtására a szervezetünk aktiválja az izomhasban lévő izomorsókat, amelyek egy lassabb és hosszabb nyújtás esetén úgy reagálnak, hogy inkább ellazítják az izmot, hogy az ne sérüljön. Ezt használjuk ki a percekig tartó hengerezéssel és ez a reflex ad magyarázatot arra, hogy a mozgásterjedelmünk nő a hengerezés után.

Lokális hatású az ún. tixotrópia is. A hengerezés során a kompresszió alatt lévő szövetek hőmérséklete nő, és a hengerezés által okozott nyíróerő a sejteken belüli és azokon kívüli folyadék viszkozitását csökkenti, így lazábbak lesznek a szövetek, jobban elcsúsznak egymáson.

Fellép az ún. szivacs hatás is: ahogy fekszünk a hengeren, a saját súlyunkkal kipréseljük a folyadékot a szövetekből és a szövetek közti térből, majd amikor tovább gördülünk, a nyomás alól felszabaduló szövetekhez nagy erővel áramlik a folyadék.

Alkalmazási módok

1. Rugalmasító vagy rehidratációs

Lassan, különféle irányokban hengerezünk folyamatosan, 8-10x végigmegyünk a területen, a szivacs hatásra friss folyadék áramlik a szövetekbe, anyagcsere javul, gyógyulási folyamatok beindulnak.

2. Fascia tonizálása

Gyorsan és erőteljesen, különböző irányokba hengerezünk folyamatosan, amely több kollagéntermelésre ösztönzi a fibroblasztokat (fibroblasztok a fő sejtek, amelyek a test kötőszöveti szerkezetének részét képezik).

3. Fájdalomcsökkentés

Lassan hengerezünk, a fájdalmas pontokon megállva, majd aktívan mozgatjuk az izmot. A myofascia tónusa ellazul, csökken a fájdalom, az egyes "rétegek" könnyebben elcsúsznak egymáshoz képest.

Mire figyeljünk a henger használata során?

• Izmokat mindig tartsd lazán, ne legyen feszítve a levegőben (csak ha aktívan dolgozol vele épp)!
  • Légzés folyamatos legyen, mély.
  • Ízületeket ne hengerezz, has és mell szintén tiltott terület!
  • Célszerű a teljes testet áthengerezni, és elidőzni a problémás területeken.
  • Hengerezés közben fájhat, de utána nem!

NEM SZABAD hengerezni az alábbi esetekben:

• csontritkulás ​
  • Bechterew-kór
  • ​törött csigolya
  • súlyos gerincferdülés
  • friss hegek
  • akut gyulladások, becsípődések
  • Rheumatoid és más arthritis
  • trombózisveszély
  • friss műtét
  • terhesség
  • krónikus izomgyulladás

Gyere, tanulj meg helyesen hengerezni, hogy otthon is biztonsággal tudd végezni a hengerezési protokollt!